برخی از سلول های روده متابولیسم را کاهش می دهند و ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را تسریع می کنند

30 ژانویه 2019 - محققان کشف کردند که چگونه سلول های خاصی در روده ی موش، سوخت و ساز بدن را کاهش می دهند و نهایتا به بروز چاقی، دیابت، فشار خون بالا و آترواسکلروز کمک می کنند. دانشمندان می گویند که این یافته ها می تواند پیامدهای مهمی برای پیشگیری و درمان این نوع از بیماری های متابولیک در انسان داشته باشد.

این مطالعه توسط موسسه ی ملی قلب، ریه و خون(NHLBI)، که بخشی از مؤسسه ی ملی بهداشت است، انجام شد و نتایج آن در مجله Nature  به چاپ رسید.

پرفسور Michelle Olive، مدیر این برنامه در بخش علوم قلب و عروق در NHLBI گفت: با کمک این تحقیق، ما نقاط بین سنسورهای غذایی متابولیک روده و بیماری های قلبی عروقی را به هم متصل کردیم، نتایج این تحقیق ممکن است منجر به ابداع راه های درمانی جدیدی برای درمان بیماران مبتلا به چندین بیماری مرتبط با متابولیک شود.

محققان اهمیت وجود سلولهای لنفوسیتT د اخل اپیتلیالی راکه natural IELs نامیده می شوند؛ کشف کردند. آنها دریافتند که در هنگام نبودن این سلولها، متابولیسم موش ها بالا (overdrive ) می رود.

پرفسور Filip Swirski، پژوهشگر ارشد این تحقیق، و استادیار دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون گفت: موش ها از نظر متابولیکی بیش از حد فعال هستند، و حتی زمانی که با یک رژیم غذایی با چربی و قند بسیار بالا تغذیه می شوند؛ قادر به مقاومت در برابر بیماری های متابولیک مانند چاقی، فشار خون بالا، هایپرکلسترولمی، دیابت و آترواسکلروز هستند. ما کشف نمودیم که در حضورIEL های طبیعی، دسترسی به یک نوع هورمون بنام increment GLP-1، که به بالا بردن سوخت و ساز بدن کمک می کند، محدود می شود. با محدود شدن  GLP-1به دلیل تاثیر IELSطبیعی، سوخت و ساز بدن کاهش می یابد تا انرژی حاصل از غذا ذخیره شود.

در طول میلیونها سال تکامل، این استفاده ی کارآمد از انرژی، یک مزیت اساسی را به وجود آورده است:  در شرایط کمبود غذا یا قحطی، ارگانیسمها به ذخیره ی بخشی از انرژی به جای مصرف آن می پرداختند تا بتوانند زنده بمانند.

پرفسورSwirski توضیح داد: در حال حاضر که غذا بوفور در دسترس است، این مکانیزم صرفه جویی در انرژی می تواند منجر به نتایج مضری شود.

تحقیقات Swirski در نهایت می تواند اطلاعاتی را در مورد چگونگی جلوگیری و درمان بیماری های قلبی عروقی در انسان و سایر بیماری های مرتبط با آن ارائه دهد. اولین قدم این است که تعداد و تنوعIEL های طبیعی در افراد تعیین شود و سپس به سوالات کلیدی پاسخ دهند: اینکه آیا افراد دارای تعداد کم IELها در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت می شوند؟ آیا می توان IELها را بلاک نمود؟

پرفسور Swirski گفت: ما باید اطلاعات بیشتری در مورد عملکردIEL ها در متابولیسم بدست آوریم. ما همچنین باید بررسی کنیم که آیا هدف قرار دادن IEL در انسان می تواند درمانی برای چاقی، هایپرکلسترولمی، دیابت و فشار خون بالا باشد؟

منبع و سایت خبر:

Nature, 2019 DOI: 10.1038/s41586-018-0849-9

www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190130133201.htm